Millî Eğitim Bakanlığı (MEB), öğrencilerin ilgi ve yetenekleri doğrultusunda doğru meslek seçimi yapabilmelerini sağlamak amacıyla yeni bir uygulama başlatıyor. Geliştirilen “Mesleki İlgi ve Mesleki Beceri Envanterleri”, 2025-2026 eğitim öğretim yılından itibaren ortaokul ve lise öğrencilerine dijital ortamda uygulanacak. Bu envanterler, rehberlik servislerinin desteğiyle öğrencilerin kariyer kararlarında daha bilinçli adımlar atmasına yardımcı olmayı hedefliyor.
Envanterler Nasıl Uygulanacak? Bakanlık tarafından geliştirilen bu envanterler, özel olarak hazırlanan bir internet sitesi üzerinden öğrencilere sunulacak. Öğrencilerin verdikleri cevaplar, okullardaki rehber öğretmenler ve psikolojik danışmanlar tarafından değerlendirilecek. Bu sayede, her öğrenciye özel bir mesleki rehberlik hizmeti sunulacak ve geleceğe yönelik doğru yönlendirmeler yapılacak.
Hangi Alanlar Değerlendirilecek?
- Mesleki İlgi Envanteri: Bilim, sanat, teknoloji, sağlık, spor ve veri bilimi gibi geniş bir yelpazede öğrencilerin ilgi alanlarını tespit edecek. Bu sayede, öğrencilerin kendilerine en uygun eğitim ve kariyer yolunu belirlemesi kolaylaşacak.
- Mesleki Beceri Envanteri: Özellikle mesleki ve teknik Anadolu liselerindeki 53 alan ve 114 dala yönelik becerileri ölçerek, ortaokul öğrencilerinin liseye geçiş süreçlerinde en doğru alanı seçmelerine yardımcı olacak. Lise öğrencileri ise bu sayede, kendi becerilerine en uygun yükseköğretim programlarını veya meslek dallarını daha kolay belirleyebilecek.
Bu uygulama, Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli‘nin temel ilkeleri doğrultusunda hayata geçiriliyor. Envanterler, yalnızca öğrencilere değil, öğretmen ve velilere de yol göstererek öğrencilerin mesleki gelişimini destekleyecek güçlü bir araç niteliği taşıyor.
MEB yetkilileri, bu çalışmanın eğitim ile istihdam arasındaki bağı güçlendireceğini ve Türkiye’nin nitelikli insan kaynağı yetiştirme hedefine önemli katkılar sağlayacağını belirtiyor. Bu sayede, öğrencilerin hayat boyu gelişim süreçlerinde kendi potansiyellerini keşfetmeleri ve doğru mesleki kararlar alabilmeleri hedefleniyor.